כתב-העת מגזין המזרח-התיכון עוסק בכלכלה, בתקשורת, בביטחון, בחברה ובפוליטיקה של האזור גם בהקשר לזירה הבינלאומית ולזירה הישראלית. לצד מאמרי אקטואליה, ניתן לקרוא מאמרים אקדמיים, סקירות חדשותיות, ידיעות בענייני היום וסיכומים חודשיים על אירועי טרור אסלאמי ברחבי-העולם. רבים מהמאמרים תורגמו לאנגלית, לצרפתית, לספרדית ולשפות אירופאיות נוספות. כל המידע המופיע באתר מיועד לשימוש חופשי בכל עת. תגובות, הערות או שאלות תתקבלנה בברכה. yohai@mapa.co.il







הנקראים ביותר השבוע
חדשות המזרח התיכון
המדיניות הגרמנית במזרח-התיכון ובמרחב האסלאמי
העימות בין ארה"ב לצפון-קוריאה - משחקים באש?
חרם אקדמי על ישראל - ולקח היסטורי קטן בצידו
אשרף מרואן - המרגל שהפעיל את ראש ה"מוסד"
ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל לאורך הדורות
ג´יהאדיסטים עם מקלדת בתקשורת הישראלית
טרור אסלאמי - כמה בני-אדם נהרגו בחודש פברואר 2012
תרבות ישראלית בצל הטרור הערבי
טרור אסלאמי – אנגלה מרקל בסעודיה - אפריל 2017
נְתַנְיָהוּ בְּגוֹב הָחָקִירוֹת - פוליטיקה ישראלית 2017
טרור אסלאמי – טרור של הצתות – נובמבר 2016
על תקינות פוליטית ועל עליבותה של האקדמיה הישראלית
דמותה של לילית במיתולוגיה היהודית מפרספקטיבה של ימנו
מחאה ציבורית: מלכודת-עכברים כדירת מגורים בישראל
המלחמה המלוכלכת באסיה - אבל במערב הצבוע אין כל חדש
תקשורת, טרור וחיסולים-ממוקדים באפגניסטן
התקשורת הישראלית מתרגשת מתום פרידמן
סכסוכים נפיצים ואלימים בעולם-הערבי
קפריסין והתרגיל הטורקי

ממשלת נתניהו השלישית מופתעת פעם אחר פעם

מאת: ד"ר יוחאי סלע

12.06.2014


 

 

 

לפני שנעסוק בנושאים אחדים המפתיעים את ממשלת נתניהו בשנה האחרונה, הנה דוגמאות אחדות לנתק הבלתי-נסבל השורר בין הציבור הישראלי לבין פוליטיקאים אחדים האמורים לייצג את הציבור הישראלי והם אף אמורים לשמש דוגמא נאותה לפוליטיקאים חדשים או לכאלה המעוניינים להיכנס לזירה הפוליטית. ב-9 במאי 2014 עלתה קבוצה של סטודנטים לאוטובוס קו 25 מאוניברסיטת תל-אביב לכיוון מרכז העיר. ובכן, האוטובוס המפתיע של חברת דן שהגיע לתחנה ראה ימים טובים יותר, שכן להערכתי האוטובוס הזה עלה לראשונה על הכביש לפני יותר מ-35 שנה. האוטובוס המרופט המטונף הזה עם המושבים המתפוררים והחלונות החורקים, עמד בניגוד גמור למה ששמענו ברדיו במהלך הנסיעה. למרות הרעש של המנוע החורק באוטובוס העתיק הזה, הצלחנו לשמוע בחדשות שמשטרת ישראל מצאה בכספת של ח"כ בנימין בן-אליעזר יותר מ-500,000 דולר במזומן. ימים אחדים לפני כן נודע לציבור על רכישתו של פנטהאוז בתל-אביב בשווי של 9 מיליון ₪ בידי בן-אליעזר. בדרך חזרה לאוניברסיטה עלינו על אוטובוס קצת יותר חדש. לאחר דקות אחדות בלבד, האוטובוס נתקע בגלל שהמנוע שבק-חיים ונאלצנו לרדת באמצע הדרך ולחכות לאוטובוס אחר. זה היה יום רגיל לגמרי בתל-אביב, לא חם במיוחד, 28 מעלות צלזיוס לכול היותר, כך שסביר להניח שקריסתו של המנוע לא נגרמה בשל מזג-האוויר. האם האירוע הזה הוא מקרי בלבד? לא ממש. הכל קשור ב"איך השירות לציבור נתפס בעיני הפוליטיקאים" ואיך הפוליטיקאים תופסים את תפקידם בעיני עצמם.

 

להזכירכם, בשבועות האחרונים התנהל המסע המתיש לבחירתו של נשיא חדש למדינת-ישראל שבמהלכו התגלה פעם נוספת הפער הבלתי-נתפס בין עושרם של פוליטיקאים אחדים לבין עושרם של יותר מ-50 אחוזים מהאוכלוסייה הישראלית הנאלצים להסתפק בשכר שלא עולה על כ-5,000 ₪ בחודש. מדינת-ישראל טובה מאוד בנתוני-מקרו, אולם כשיורדים לפרטים הקטנים של החיים בישראל מתגלה תמונה לא נעימה במיוחד עבור ישראלים רבים. הפכנו לארה"ב של המזרח-התיכון עם תל"ג לנפש הזהה לתל"ג של בריטניה וצרפת, אולם התל"ג הנוכחי של ישראל - העומד על כ-40,000 דולר לנפש -  לא בא לידי ביטוי הולם בחיי היומיום של האזרח הישראלי הממוצע.

 

אם התוכנית של ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, הייתה מצליחה בנוגע לבחירתו של ח"כ מאיר שטרית לנשיאות המדינה, היום היינו מתעוררים עם נשיא חדש שנוי-במחלוקת בשל "עננה" כבדה מנשוא הרובצת מעל לראשו בשל החשדות החדשים שהתגלו בנוגע להתנהלותו האישית. שוב, הפוליטיקאים הישראלים מופתעים מעצמם פעם אחר פעם. מותר להיות עשיר בישראל, מותר לחתום על הסכמים אישיים סודיים, אולם צריכה להיות קורלציה הגיונית בין עושרם של הפוליטיקאים לבין רווחתו של האזרח הכי עני בישראל. כשאין קורלציה כזו, חבורה לא גדולה של פוליטיקאים יכולה לנהל את המדינה במנותק מהצרכים האמיתיים של האזרחים. מדובר על צרכים בסיסיים המובנים לכול אדם - כמו נסיעה הולמת באוטובוס ציבורי הראוי לבני-אדם החיים באחת מהמדינות העשירות בעולם.

 

ממשלת נתניהו השלישית מופתעת, לצערנו, כל פעם מחדש במהלך השנה האחרונה: היא מופתעת מהתהליך המדיני עם הפלסטינים; היא מופתעת מסירובו של אבו-מאזן; היא מופתעת לחלוטין מההסכם שנחתם בין ארגון הפת"ח לתנועת החמאס; היא מופתעת מאובמה; היא מופתעת מהתגובה האוהדת של ארה"ב להסכם בין הפת"ח לחמאס, והיא מופתעת מהתגובה של האיחוד האירופאי לתוכנית הבנייה הישראלית ביהודה ובשומרון. ההפתעות האלה מראות שכנראה ממשלתו השלישית של נתניהו חיה בעולם של פנטזיה שאין לה קשר למציאות המזרח-תיכונית ולמציאות העולמית. כשאין תוכנית מדינית מגובשת, לפתע מתגלה שכל שר מנהל תוכנית מדינית עצמאית. כשגחמות אישיות גוברות על ערכים ממלכתיים, לפתע מגלים שראש-הממשלה מנסה לבטל את מוסד הנשיאות. בנימין נתניהו רחוק מלהיות פוליטיקאי טיפש. אלא, שגודש הטעויות שנעשו בשמו לאורך כל השנה אחרונה בענייני חוץ ופנים כאחד, מעלה חשש כבד אפילו בקרב חבריו הבכירים במפלגתו בנוגע לשיקול-דעתו של ראש-הממשלה.

 

תקציב הביטחון של מדינת-ישראל עמד של כ-59 מיליארד ₪ לשנת 2013. יש לנו לוויינים מתוחכמים מאוד בחלל; יש לנו צוללות משוכללות; יש לנו חיל-אוויר מעולה ויש לנו שירותי-מודיעין המתוקצבים בנדיבות רבה. מרוב אמצעים מתוחכמים, שכחנו, בדומה לארה"ב, להפעיל את ההיגיון-הפשוט ולהפעיל את השכל-הישר בהתנהלות שלנו מול העולם-הערבי, מול הפלסטינים, מול ידידנו בעולם ומול בחירתו של נשיא חדש לישראל. ממשלת ישראל משקיעה מאמצים רבים באוויר, בחלל ומתחת למים, אך היא כנראה שכחה לנחות על קרקע המציאות.

 

כבר טענתי פעמים אחדות בעבר, שלאור ניסיונו הרב של ראש-הממשלה בניהול המדינה, הקדנציה השלישית של נתניהו צריכה להיות מעבר לכול שבח. בסוף הקדנציה הנוכחית של ראש-הממשלה, מדינת-ישראל צריכה להיות במקום שונה לחלוטין ממה שהיא נמצאת בו כיום. העניין הזה כולל בעיקר את הנושא המדיני ואת הנושא הכלכלי - הקשור לאחרון האזרחים החיים בישראל. לאחרונה התברר שבנימין נתניהו חותר בהתמדה לעבר קדנציה רביעית למרות שעברו רק 16 חודשים מאז תחילתה של הקדנציה השלישית שהחלה בחודש מרס 2013. מסתבר, שנתניהו, בדומה לפוליטיקאים אחרים, עסוק בהישרדותו הפוליטית יותר מאשר בחתירה למציינות בתפקידו הנוכחי. כשאין חתירה כזו למצוינות בתפקיד הנוכחי, אנו מוצאים את עצמנו עם אוטובוס מרופט שהוא דימוי לשאר השירותים הציבוריים המוענקים לאזרח הישראלי הממוצע מדי יום ביומו. אולי, קצת פחות לוויינים וקצת פחות צוללות יאזנו את התמונה הכוללת המתגלית לנו כל פעם מחדש ברחבי המדינה.

==

מאת: ד"ר יוחאי סלע, "ממשלת נתניהו השלישית מופתעת פעם אחר פעם", מגזין המזרח התיכון, 12 ביוני 2014.

 

 

הוספת תגובה גרסת הדפסה שלח לחבר

  • קו 274 לדוגמא
  • קו 24 - מתל אביב לרמת השרון




גלריית המגזין

 

18 באוגוסט 2017

 

התהליך המדיני - תרגילים פוליטיים ותודעה עצמית כוזבת

ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל לאורך הדורות

 

הפלישה הערבית לארץ-ישראל וההתיישבות היהודית

 

כפרים ערבים על אדמה יהודית

 

ביקור נתניהו - בין נוקשות אידיאולוגית לגמישות דיפלומטית

 

צפון קוריאה

 

מאמרים נבחרים של ד"ר ישראל בר-ניר

 

הרביעייה הפותחת - ארבעת פרשי האפוקליפסה

על מלחמה ושלום - היבטים משפטיים ומוסריים

על תקינות פוליטית ועל עליבותה של האקדמיה הישראלית

חוכמת הטיפש - השיח הציבורי בישראל

 

 

 תקשורת ישראלית

 

כשהיסטריה מוסרית משבשת את דמוקרטיה הישראלית

תקשורת פוליטית בישראל - הקשרים של השקרים

עיתון הארץ לא אוהב את הסיוע הישראלי לנפאל

התקשורת צריכה לבקש סליחה מבנימין נתניהו

 

 

נשים בעולם-הערבי

 

שרה שמא - ציירת סורית

נוני דרוויש - ערבים למען ישראל

ד"ר וופא סולטן - ליברלית ממצרים

מאי שידיאק - עיתונאית מלבנון

פאדימה סהינדל - רצח יודע מראש

בריג'יט גבריאל - לבנונית למען ישראל

וג'יהה אל-חוידר - ליברלית סעודית

הייפא והבי - זמרת לבנונית

 

 

מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן

 

 

דמויות היסטוריות בעולם-הערבי

 

אחמד שוקיירי וכישלונה של לאומיות הפלסטינית

 

מוחמד חסניין הייכל - העורך המיתולוגי של אל-אהראם

 

תפקידה של ממשלת הבעת' הסורית במלחמת ששת-הימים

 

אחמד סעיד - הקריין המיתולוגי של "סאות אל-ערב"

 

 

אתרי תוכן ותרבות

 

האתר של  ד"ר גיא בכור

מגזין מראה

ממר"י

בלוג מגזין המזרח התיכון

חדשות המזרח התיכון

 

 

מגזין המזרח התיכון

2017-2006