כתב-העת מגזין המזרח-התיכון עוסק בכלכלה, בתקשורת, בביטחון, בחברה ובפוליטיקה של האזור גם בהקשר לזירה הבינלאומית ולזירה הישראלית. לצד מאמרי אקטואליה, ניתן לקרוא מאמרים אקדמיים, סקירות חדשותיות, ידיעות בענייני היום וסיכומים חודשיים על אירועי טרור אסלאמי ברחבי-העולם. רבים מהמאמרים תורגמו לאנגלית, לצרפתית, לספרדית ולשפות אירופאיות נוספות. כל המידע המופיע באתר מיועד לשימוש חופשי בכל עת. תגובות, הערות או שאלות תתקבלנה בברכה. yohai@mapa.co.il







הנקראים ביותר השבוע
חדשות המזרח התיכון
מִשְׂמֹאל תִּפָּתַח הָרָעָה - מאמר ראשון בסדרה
תאונות דרכים בעולם-המוסלמי - רוצחים בשם אללה
תרבות ופוליטיקה: איך אומרים דמוקרטיה בערבית?
לאן נעלמות 20,000 נשים מוסלמיות מידי שנה
טרור, אסלאם ושיטפון של פליטים מאפריקה השחורה
גרמניה עוברת טרנספורמציה היסטורית תודעתית
אליאס מורקוס - לקחי הניסיון: חלק ראשון
מישל סולימאן - הרמטכ"ל, כמועמד לנשיאות לבנון
הייפא והבי - דיוקנה של זמרת לבנונית
המשבר הפוליטי בלבנון
מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן
השלום שכמעט הגיע – מגרש משחקים לחובבנים
בעקבות דו"ח וינוגרד: יש לנו בעיה תרבותית
צרפתים בני דת מוחמד – חורף 2015
תקשורת - להתרפק בנוסטלגיה למנהיגי העבר
דרך אסד בלבנון
בריג´יט גבריאל – לבנונית למען ישראל
פאדימה סהינדל – רצח ידוע מראש
The Yom Kippur War - Historical Justice for Golda Meir

משא ומתן עם ישראל מנקודת-מבט אסלאמית

מאת: ד"ר שאול ברטל

25.06.2011


 

 

 

קריאה למצפון האומה וההסבר לפי דבר האל, של ההיסטוריה ועתיד הדורות הבאים.

 

פרסום של האגודה האסלאמית (אלג'מאעה אלאסלאמיה)[1]

 

מה היא באמת העמדה האסלאמית למשא ומתן? האם יש בכלל סיכוי למשא ומתן עם אחד מהגורמים האסלאמיים הפעילים ביהודה ושומרון וברצועת עזה? האיחוד בין פתח לחמאס מעורר שאלה זו מחדש.[2] ישנם קולות בתוך החברה הישראלית הקוראים לנהל משא ומתן גם עם חמאס ארגון אשר נקודת השקפתו מבוטאת כבר בפתיח לאמנת החמאס. "ישראל תקום ותוסיף להתקיים עד אשר יכרית אותה האסלאם כפי שהכרית את מה שקדם לה". דברי השהיד האמאם חסן אלבנא ירחמו אללה.[3] האמנה כמובן מתייחסת לתבוסת הצלבנים בשנת 1187 בקרב חיטין וסילוקם מירושלים על ידי צלאח אלדין אלאיובי. אם כן, כיצד ניתן להסביר את תוכנית מופז לשלום.

 

לכן מפתיע כי דווקא רב-אלוף (מיל) שאול מופז, רמטכ"ל ושר-הביטחון לשעבר, ומראשי תנועת קדימה, יצא לאחרונה בתוכנית מדינית הכוללת הידברות עם החמאס. מופז קובע כי "ישראל כמדינה דמוקרטית תכבד כל מנהיגות פלסטינית נבחרת ותנהל משא ומתן מולה" (ההדגשה במקור), בכלל זה מונה מופז את החמאס. אולם מופז מסייג את דבריו, "כי אם החמאס יסרב לנהל משא ומתן עם ישראל, ישראל תשמור לעצמה את הזכות לפעול בכל דרך על מנת להגן על ביטחון אזרחיה. מי שידחה את ידנו המושטת ידע כי אותה יד יכולה גם לפגוע"(ההדגשות במקור).[4] היות והחמאס זכה בבחירות ינואר 2006 (כל עוד לא נערכו בחירות חדשות), הרי שהחמאס מהווה מנהיגות פלסטינית נבחרת ורק איתו יש לנהל משא ומתן ולא עם ממשלת סלאם פיאד. אולם חמאס כופר בזכות קיומה של ישראל ולכן אינו יכול להוות שותף למשא ומתן מלכתחילה כל עוד אינו מכריז בריש גלי על ביטול הסעיפים באמנה האסלאמית הכופרים בזכותה של ישראל להתקיים.[5]

 

האם הסכם האחדות בין חמאס לפתח גרם לחמאס להכיר פתאום במדינת ישראל ובצדקת דרך המשא ומתן והמשך דרך אוסלו אותה מוביל יו"ר אש"ף מחמוד עבאס (אבו מאזן). התשובה לכך היא שלילית. אסמעיל הנייה ראש ממשלת החמאס ברצועה ומועמד מטעם חמאס לעמוד בראש ממשלת האחדות מבהיר כי ארגונו דורש מאש"ף לסגת מהסכמי אוסלו ולחזור בו מהכרתו בישראל.[6] דבריו של הנייה מבוססים על טיעונים אסלאמיים כבדי משקל המופיעים בתפוצה רחבה בפרסומים הן של חמאס והן של הג'האד האסלאמי. פרסומים אלו שוללים את דרך המשא ומתן מסיבות פרקטיות אידיאולוגיות ודתיות כאחד. הנה להלן רק טפח מתוך פרסום של הג'האד האסלאמי.

 

הקדשה

אל כל הנאמנים לדתם ולמולדתם ואומתם.

אל כל הנכנעים באדמת אלאסרא ולמערג'.[7]

אל הדת שנפגעה מחוויות הפשיזם והפתרונות המיובאים.

אל הדת אשר מאב לבן יודעים את האמת ואשר מגלים את הזיוף במקום הצבועים והעייפים[8] ואינם מוקסמים מחזיון התעתועים האמריקאי.

אל בעלי הבטחות השקר שלא יישאו ויתנו על שיבת השבים[9]

עד שניתן לג'יהאד הצדקה למאבק המתמיד והמתמשך.

עד שלא נפסיק לדבר על הדברים הרעים לנו ואורבים לנו.

עד שלא יפסיק צריח מסגד אלאקצה לשאת ללא בושה את דגלי ח'יבר. (נווה מדבר יהודי שהוחרב לבסוף על ידי צבאו של הח'ליף השני, עומר אבן אלח'טאב במאה השביעית ותושביו ברחו או שנרצחו, ש.ב.).

נקדם בברכה את המאמץ (אלג'הד) הצנוע.

 

החוברת בת 27 עמודים, פותחת במבוא נרחב בו מסבירים לקורא מדוע הם החליטו להפיץ חוברת זו. ראוי להדגיש כי חוברת זו הופצה עוד בתחילת תהליך השלום בתקופת ועידת מדריד (1991 - 1993), על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי והדברים הכתובים תקפים למעשה עד היום.

 

יא משפחה אהובה שלנו, [אנו פונים אליכם] מתוך עומק הפציעה. [אנו פונים לאלו] השיכים לצדק ובעלי ראיה צלולה ומתוך אהבה ומסירות לאסלאם ופלסטין והעם שלה אלמראבט[10] באה הצהרה זו. אנחנו נבין את האמת אשר נצהיר עליה כי יום יבוא וסיבת ההטרדה הזאת [הציונות] תגורש מתחילתה, עד שהטובים מבני משפחתנו יסיימו במסיבת שמחה, עד שיתקרב זמן הקמת המדינה העתידית. אנחנו נבין שאנחנו לא יכולים לשאת את בני משפחתנו הנושאים ונותנים ומתקדמים קדימה [בשיחות עם ישראל], מבלי להזהיר אותם מפני הסכנה הרוצה להרוס כל דבר, היפה בחיינו. אנחנו נסביר שהאנשים סבלו רבות למען בעייתם המוסלמית הקדושה ומסתכלים בחוסר סבלנות בהשגת תוצאות [המשא ומתן] והם מודאגים מדברינו, ואנו אומרים כי למרות שהדרך ארוכה וכי [ישנה עדיין] כברת דרך שלא הסתיימה מתחילתה. כי האויב שלנו לא יעניק לנו את זכויותינו על מגש של זהב, כיון שהוא [האויב] יודע שאם ייתן לנו את זכויותינו, כלומר [הוא] יכלה את נוכחותו. אנחנו יודעים כי הזעקה הזו תזעזע את המכובדים והמשתתפים במשא ומתן ועליהם להתחשב בקול שלנו הצורם את סימפונית הרמייה והסברת השקר, אולי [הם] ינסו להחניק את הזעקה הזאת כיוון שהיא [תפריע] להם ליצור את האווירה המתאימה שבה תתקבל את תוכנית השלום המלוכלכת.[11]

 

ולמה שזה יפתיע [שכך קורה] כיון שבני ציון הם אחי הקופים והחזירים[12] אשר מבעירים את להבות הפתנה (מלחמת האזרחים) ולמה שזה יפתיע שהם [הציונים] מפזרים את הסמים שלהם[13] ועוסקים בתחבולותיהם ובמזימותיהם והקנוניות השפלות שלהם כדי לרסק כל מי שמעמיד מכשול [בדרך להגשמת] שאיפותיהם הגדולות[14], וכולנו יודעים את ההיסטוריה השחורה שלהם ואת הפילוסופיה שלהם והערמומיות הבזויה שלהם. אנו מבינים כי היהודים חשים שהכבוד של הפלסטינים, לפחות של חלק מהם פחת, או ש[הציונים] רוצחים [מעמינו] ומפרסמים את הנשק [המתקדם שלהם] בפניהם של אותם חלק [מהפלסטינים]. הם [הציונים] חשים שנגמר [לנו] הכבוד כאשר זה רק מזכך את הדם הפלסטיני [כתוצאה ממעשיהם], עד אשר יצטרפו הסוכנים[15] הפושעים המבצעים בחייהם ומשרתים [את הציונים]. אנו מבינים אותם מאוד ומבינים מה מניע אותם [את המשת"פים] ומה הוא חלק מהאכזריות של המוח הציוני הנגוע בשנאת ההיסטוריה. הנה אנו אומרים את הדברים הללו, כדי לתת ביטחון לעמינו שאנו לא נהיה [בשום פנים ואופן] מכשיר הרס ורשע בלי שנניח להסברה הטובה והבונה [הזאת]. אנו נאמר לאויב הפושע הזה, מותו בכעסכם, אנו מכירים את טבעכם ואת חוכמתכם, ולא תצליחו להפחיד אותנו מפני הגזילה שלכם והטומאה שלכם.[16]

 

בהמשך החוברת מובאות כל טענותיהם של נאמני האסלאם מדוע אין לעשות שלום עם ישראל ולו שלום חלקי. בשל קוצר מקום לא ניתן להציג טענות אלו במלואן מעבר למה שכבר צוין בציטוטים מהעמודים הפותחים של החוברת. החוברת מסתיימת בקריאה לתמוך בפתרון היחיד האפשרי והוא תמיכה בזרם האסלאם הפונדמנטליסטי הנאמן לאסלאם ופלסטין.

 

"בני משפחתנו היקרים אנחנו נחזיר לכם את האושר המסתובב אצלכם. אנחנו נחזיר לכם את התפארת, הכבוד והניצחון. אנחנו נבטיח לכם שלא ירמו אתכם בסיסמאות המבורכות השקריות. אנחנו נדאג לכם שלא תבטחו בחבר הפושעים המכתימים את ידיהם בדמי הסבים שלנו, האחים שלנו ובנינו. אין ברירה [אחרת] זולת הג'יהאד ואין חלופה [אחרת] זולת האסלאם והאנתפאד'ה וכול דבר אחר לא יוביל אותנו אלא [רק] לתהום. צריך להכשיל את המזימה הזאת של שלטון ומנהל עצמי. התהילה לרוביכם החוקיים אשר מפיצים את האויב. 

 

"מן המאמינים, הגברים המצדיקים את מה שלא נשבע האל עליו, ומהם [יש] שהלכו לעולמם ומהם [יש] שמביטים ואינם מחליפים את התמורה. האמת לאל העצום".[17]

 

אללה אכבר ואלעזה ללאסלאם [אלוהים גדול והתפארת לאסלאם][18]

 

ארגון הג'האד האסלאמי לא שינה מעמדותיו. הנה למשל פרסום נוסף מתוך אתר החדשות פלסטין אליום. 

 

אבו אחמד, דובר פלוגות אל-קדס, הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האסלאמי, אמר כי פלגי ההתנגדות בעזה הקימו חדר מבצעים משותף (יחד עם חמאס ומספר ארגונים קטנים נוספים. ש.ב.) כדי לאחד את פעילותם הצבאית וכי במקרה של מלחמה חדשה, להתנגדות לא יהיו קווים אדומים והרקטות שלה יגיעו אל מעבר לבאר שבע ואשדוד. עוד אמר כי ההתנגדות חותרת להעביר מניסיונה לפלגים בגדה כדי שיוכלו לפעול יומיומית נגד ההתנחלויות והבסיסים הצבאיים וכי אם ישראל תיסוג לגבולות 1967, תמשיך ההתנגדות בפעילותה לשחרור כל פלסטין."[19]

 

דומה כי הדברים בעד עצמם. הנכונות לשלום בממשלה בה חבר החמאס אינה קיימת וכל הסכם שיחתם בנפרד עם מחמוד עבאס אם בכלל ייחתם יתקל בביקורת כבדה מצד חמאס אשר תמנע את יישומו. מעבר לסוגיית ההסכם עם ישראל קיימות סוגיות נוספות המעיבות על הקשר בין שתי התנועות האחיות. מי ירכיב את ממשלת האחדות המפוארת? אסמעיל הנייה או סלאם פיאד? כיצד יאוחדו וינוהלו כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית המאוחדת? אך ברור כי המחלוקת העיקרית נובעת ליחס לישראל והמשך פעילותם של כוחות פלסטיניים (כוחות דייטון) המסייעים באבטחת הסדר והביטחון בגדה המערבית תוך שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל. הבדלי הגישות בין ממשלת פתח בגדה המערבית לבין ממשלת חמאס ברצועת עזה מעוררות רק שאלה אחת קטנה האם האחדות הפלסטינית תחזיק בכלל מעמד עד ספטמבר?

--

הערות:

[1] החוברת פורסמה ללא ציון מקום ותאריך הוצאה אך מתוכן הדברים נראה כי נכתבה במהלך ועידת מדריד שנערכה בשנים 1991- 1993. הגוף שעומד מאחורי הפרסום הוא אלג'מעיה אלאסלאמיה, הפועל לרוב כארגון הסטודנטים של הג'יהאד האסלאמי בגדה וברצועה ואחראי על הפצת הדעוה (ספרות ופעילות ההסברה של התנועה מטעם הג'יהאד האסלאמי בפלסטין.

[2] ד"ר שאול ברטל, הוא מרצה לעניינים פלסטינים באוניברסיטת בר-אילן. מחבר הספר: הפלסטינים מהנכבה לפדאאיון, 1956-1949 (ירושלים, כרמל, 2009) ומאמרים נוספים בנושא הפלסטיני.

[3] ראה אמנת חמאס בעברית באתר מכון ראות. מתוך דברי הפתיחה של האמנה שפורסמה לראשונה ב-18 באוגוסט 1988. http://reut-institute.org/data/uploads/officialheb/20060206Hamas%20Covenant.pdf.

[4] ח"כ רא"ל (מיל') שאול מופז, תוכנית מופז להסדר מדיני, רעיון מסדר (הכנסת, נובמבר 2009), ע' 8. תוכנית זו של שאול מופז פורסמה בתקשורת בסוף 2009 ופרסומה עורר הדים, שכן מדובר בפעם הראשונה בה פוליטיקאי ישראלי מוביל מציין כי יש לגשת להסדר גם עם חמאס אם כי בתנאים מסוימים. התוכנית אף הופצה בקרב כל חברי קדימה ומוצגת כחלק מהחזון המדיני של תנועת קדימה.

[5] שאול משעל, אברהם סלע, זמן חמאס, ע' 285 -314. תרגום מלא לעברית של אמנת תנועת ההתנגדות האסלאמית (חמאס) - פלסטין, כפי שפורסמה ב-1 למחראם 1409 להיג'רה, 18 באוגוסט 1988. כבר בפתיחה של האמנה מצוטט השהיד חסן אלבנא (מייסד תנועת האחים המוסלמים במצרים ב-1928), "כי ישראל תקום ותוסיף להתקיים עד אשר יכרית אותה האסלאם, כפי שהכרית את מה שקדם לה" (שם, ע' 285). בהמשך מתוארת חובת הג'האד בפלסטין ותיאור עוולות הנאצים היהודים לעם פלסטין המוסלמי. 

[6] אליאור לוי ורונן מדזיני, "אסמעיל הנייה שאש"ף יחזור בו מהכרה בישראל," Ynet, מ-29 באפריל 2011. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4062309,00.html.

[7] כינוי לאדמת פלסטין. האדמה אשר בה היה מסע הליל של הנביא מחמד והעליה לשמיים ממסגד אלאקצא.

[8] הכוונה היא לאותם קולות מתונים בציבור הפלסטיני אשר מוקסמים כנראה מחזיון התעתועים האמריקאי ולכן התעייפו מלהשיג את המטרה של שחרור אדמת פלסטין הקדושה. הביטוי אלמד'בועין - הצבועים נפוץ בקוראן ומתייחס לאלו אשר כלפי חוץ הם נראים כמאמינים באסלאם אך פועלים למעשה בניגוד לו.

[9] משא ומתן על זכות השיבה. זכות השיבה היא זכות מקודשת בראייתם של נאמני האסלאם שכן למוסלמים יש זכות לחזור לאדמתם. משא ומתן על זכות זו כמוהו כבגידה בדת, במולדת ובאומה האסלאמית בכללותה. מכאן ההתעקשות של ערפאת במשא ומתן על זכות זאת לצד הריבונות במתחם הר הבית. Jonathan Schanzer, Hamas Vs. Fatah, the Struggle for Palestine(New York. 2008), pp.49.             

[10] אלמראבט- "המגן", "המתבצר", ביטוי אסלאמי המתייחס לאלו המתבצרים ומגנים על אדמת הקודש בספר האסלאם מול כוחות הכופרים (הלא מוסלמים). פלסטין מכונה לעתים בכתבים אסלאמיים ארד' אלרבאט. זוהי האדמה שעליה יש להגן מפני אויבי האסלאם (המוגדרים כיום: ישראל והמערב). הפלסטינים אם כן נמצאים בחוד החנית מלחמת האסלאם בכופרים כיום. לא פלא שלוח השנה האסלאמי של חמאס נושא את הכותרת אלמראבטין.

[11] עמ' 2 בחוברת.

[12] ביטוי שכיח למדי לגבי היהודים בספרות האסלאמית הפונדמנטליסטית העוסקת בציונות ובחיסול מדינת ישראל. היהודים הם כמו בעלי חיים. קופים - כסמל לחקיינות הקיימת בהם וחזירים כסמל לטומאתם. ראה : אפרים הררה וגדעון קרסל, ג'יהאד, בין הלכה למעשה (ת"א, 2009), ע' 55 - 56.

[13] היהודים כמובן מומחים בפיזור סמים והרעלה. לפי אחת מהמסורות הקיימות לגבי מותו של מחמד, מחמד הורעל על ידי אשתו היהודייה צפייה, משבט בנו קרייטה, שבט שמחמד הורה על רציחת כל הגברים בשבט והחרמת הרכוש. גם ערפאת הורעל על ידי ישראל, כך מאמינים לפחות כ-80% מתושבי הרשות הפלסטינית וכך גם מופיע בביוגרפיה הרשמית של ערפאת המופיע באתר הפת"ח. אפרים הררה וגדעון קרסל, גיהאד, ע' 60 -61. וכן הביוגרפיה הרשמית של השהיד אבו עמאר המופיעה ב-www.Fateh.org., מ- 11/2/2010.

[14] היהודים הם רמאים ושקרנים וכל הזמן מתכננים תחבולות נגד הפלסטינים. גם במשא ומתן איתם התחושה בקרב נאמני האסלאם היא שיש לבחון בקפדנות כל הצעה ישראלית כדי לבדוק היכן מסתתרת התחבולה בהצעה זו. כך גם מתנהל המשא ומתן עם ישראל מצד נציגי החמאס כפי שעולה מדבריו של אבו אנס שנחשב כמומחה לצד הישראלי ומצוטט אצל סלימאן אל-שאפעי, השבוי (ת"א 2009), ע' 184 -186.

[15] במקור: עמילא - משתפי פעולה. מילה שבדרך כלל באה בהקשר שלילי של משתפי פעולה עם ישראל כלומר בוגדים אשר עונשם במידה ויתפסו ידוע. עונשם יהיה מוות.

[16] עמ' 4 בחוברת.

[17] לפי הצורה בה מופיע משפט זה בטקסט מדובר ככל הנראה בציטוט של פסוק מהקוראן אם כי ללא ציון הסורה ממנה צוטט פסוק זה. אלו שמצדיקים דברים לא נכונים בשם האל כמו אנשי המשלחת הפלסטינית המנסים להצדיק הסכם עם ישראל ולהשוותו להסכם חדיביה, סופם או שימותו או שיראו את תשועת האל ויאבדו את מעמדם.

[18] עמ' 27, פיסקה אחרונה בחוברת.

[19] מתוך אתר פלסטין אליום, http://www.paltoday.ps/arabic, מ-25 בנובמבר 2010.

==

מאת: ד"ר שאול ברטל, "משא ומתן מנקודת מבט אסלאמית", מגזין המזרח התיכון, 23 ביוני 2011.

 

 

הוספת תגובה גרסת הדפסה שלח לחבר





גלריית המגזין

 

שנאת יהודים באירופה - הסרט

 

המפלט הגרמני בחיק התעמולה הערבית

 

שער ברנדנבורג

 

 גרמניה החדשה

 

גרמניה עוברת טרנספורמציה היסטורית תודעתית

התרבות הגרמנית משכתבת את ההיסטוריה הגרמנית 

תפקידה של התקשורת הגרמנית בעיצוב התודעה הלאומית

התקשורת הגרמנית והפוליטיקה של הזיכרון הגרמני

השילוש-הקדוש הגרמני - גרמנים, ישראלים ופלסטינים

 

מאמרים נבחרים של ד"ר ישראל בר-ניר

משמאל תפתח הרעה - חלק ראשון

משמאל תפתח הרעה - חלק שני

השואה לא הייתה פשע נגד האנושות

איך אומרים דמוקרטיה בערבית?

 

 

נשים בעולם-הערבי

 

שרה שמא - ציירת סורית

נוני דרוויש - ערבים למען ישראל

ד"ר וופא סולטן - ליברלית ממצרים

מאי שידיאק - עיתונאית מלבנון

פאדימה סהינדל - רצח יודע מראש

בריג'יט גבריאל - לבנונית למען ישראל

וג'יהה אל-חוידר - ליברלית סעודית

הייפא והבי - זמרת לבנונית

 

 

מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן

 

 

דמויות היסטוריות בעולם-הערבי

 

אחמד שוקיירי וכישלונה של לאומיות הפלסטינית

 

מוחמד חסניין הייכל - העורך המיתולוגי של אל-אהראם

 

תפקידה של ממשלת הבעת' הסורית במלחמת ששת-הימים

 

אחמד סעיד - הקריין המיתולוגי של "סאות אל-ערב"

 

 

אתרי תוכן ותרבות

 

האתר של  ד"ר גיא בכור

מגזין מראה

ממר"י

בלוג מגזין המזרח התיכון

חדשות המזרח התיכון

 

 

 

מגזין המזרח התיכון

2017-2006