כתב-העת מגזין המזרח-התיכון עוסק בכלכלה, בתקשורת, בביטחון, בחברה ובפוליטיקה של האזור גם בהקשר לזירה הבינלאומית ולזירה הישראלית. לצד מאמרי אקטואליה, ניתן לקרוא מאמרים אקדמיים, סקירות חדשותיות, ידיעות בענייני היום וסיכומים חודשיים על אירועי טרור אסלאמי ברחבי-העולם. רבים מהמאמרים תורגמו לאנגלית, לצרפתית, לספרדית ולשפות אירופאיות נוספות. כל המידע המופיע באתר מיועד לשימוש חופשי בכל עת. תגובות, הערות או שאלות תתקבלנה בברכה. sellayohai@gmail.com







הנקראים ביותר השבוע
חדשות המזרח התיכון
על מלחמה ושלום - היבטים משפטיים ומוסריים
חוכמת הטיפש – השיח הציבורי במדינת-ישראל
עזה - מפתרון, לניהול משברים
טרור אסלאמי - מפריז ועד לניגריה - ינואר 2015
עליבותה של האקדמיה הבריטית, בורמה וסוריה
מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן
אחמד סעיד ומצרים במלחמת ששת-הימים, יוני 1967
הפלישה הערבית לארץ-ישראל וההתיישבות היהודית
אחמד שוקיירי וכישלונה של הלאומיות הפלסטינית
ממלחמת ששת-הימים למלחמת יום הכיפורים – האירועים המרכזיים: חלק א
המאבק נגד המיעוטים האתניים במלזיה האסלאמית
תקשורת פוליטית בישראל – הקשרים של השקרים
דמותה של לילית במיתולוגיה היהודית מפרספקטיבה של ימנו
היוזמה הסעודית: הברווזון המכוער - אגדה מודרנית
בשאר אל-אסד בעקבות השינויים במצרים ובטוניסיה
בעולמו של דונאלד טראמפ - מאמר ראשון מתוך שניים
ראאד סלאח והאסלאם הפאשיסטי
פאדימה סהינדל – רצח ידוע מראש
אינדונזיה האסלאמית נגד הבדלנות של פפואה-המערבית

איך לכתוב רב-מכר על החיים בקיבוץ

הקיבוץ

01.08.2009


 

 

מאת: ד"ר יוחאי סלע

 

דומה הוא, שבתקופה האחרונה ישנו איזה שיטפון קטן של ספרים העוסקים בקיבוץ ובחיי הקיבוצניקים בעבר ובהווה. ובכן, קוראים נכבדים, גם אם לא גרתם מעולם בקיבוץ, או חלילה גרתם בקיבוץ למשך חצי שעה (כן כן חצי שעה), גם לכם מוענקת הזכות המלאה לכתוב על הקיבוץ מנקודת-מבטכם הביקורתית, כמובן. מאחר ואנחנו נמצאים בעידן של "זכויות" (גם למי שלא מגיע), הינה כמה עצות מועילות לכתיבת רב-מכר על הקיבוץ שיתבסס על ניסיונכם האישי הקשה (והבדוי) שחוויתם על בשרכם. אם תיישמו במלואן את הוראות ההפעלה לכתיבת הרב-מכר הנ"ל, מובטחת לכם הצלחה גדולה ואולי אפילו תקבלו איזה פרס יוקרתי מטעם מישהו או מטעם משהו (עדיף במימון אירופאי עם תמיכה סעודית). ללא ספק, תקבלו איזו ביקורת אוהדת (ומתרפסת) במוסף הספרותי של עיתון הארץ שיצהיר כי הספר שלכם מעמיד בספק גדול את כל האידיאולוגיה הבסיסית של הקיבוץ ושל הציונות כולה, ובכלל הספר הנפלא שלכם שם את התנ"ך ואת כל התרבות הישראלית בכיס הקטן.

 

איך לכתוב ספר טוב

תשכחו מלכתוב ספר טוב. תזרקו את המילה "טוב" לפח. כאן לא עוסקים ב"טוב", אלא אנחנו עוסקים במושג העיתונאי המודרני הידוע, דהיינו במילה "שערורייה". הספר חייב להיות שערורייתי במידה כזו שהוריכם וקרוביכם ושאר הקוראים יצקצקו בלשון בתזמון מדויק בכל עמוד שני או שלישי לכול היותר. ובכן איך עושים את זה? לצד נושאים שחייבים להופיע בספר, ישנם עניינים שאסור להם להופיע בספר תכלית האיסור. אל תשכחו שהספר הנפלא שלכם אולי יתורגם לאנגלית וערבית, והוא צריך לענות על הדרישות הבסיסיות והידועות של הקוראים הזרים. אל תעמיסו על הקוראים מושגים וביטויים כמו "כולבוייניק", "אקונומיה", "שטוצר", "משדדה", "חמיצה", ו"סילו". אם בכל זאת אתם מתעקשים להוסיף ביטויים כאלה כדי להעניק לספריכם שמץ של אותנטיות, אל תשכחו להוסיף נספח מיוחד בסוף הספר שיבאר את המילים הללו.

 

העלילה העיקרית של הספר חייבת להתחיל מהלינה המשותפת - והמקוללת על-פי השקפתכם. אסור לכם להזכיר שהלינה המשותפת החלה כדי לספק לילדים תנאי מגורים טובים הרבה יותר משהיו לשאר חברי הקיבוץ. כמובן שאסור לכם להזכיר שחברי הקיבוץ עשו מאמצים עילאיים כדי לספק את המצרכים המזינים ביותר והטובים ביותר לילדים הקטנים. או, שהקיבוץ שם דגש על השכלה כללית רחבה הכוללת ספרות ומוסיקה וחינוך לעצמאות אישית במסגרת הקולקטיב. תדגישו בספרכם את המודל הבורגני של המשפחה העירונית הממוצעת של זוג הורים אוהב ושלושה ילדים הגרים תחת קורת גג אחת בהרמוניה ובאהבה אין קץ, וכולם ישנים במיטה אחת גדולה ורחבה. מאידך, תדגישו בספרכם את הבדידות של ילד קטן או ילדה קטנה החיים בקיבוץ והנאבקים לקצת חום ואהבה וזאת בניגוד גמור לרוח הקשוחה של חיי הקיבוץ המשמימים.

 

כמובן שאתם צריכים להדגיש את השממה התרבותית שהייתה בקיבוץ לאורך כל שנות בגרותכם. ולכן, אסור לכם להזכיר שאחד הדברים הראשונים שנעשו בקיבוץ היה להקים בתי-תרבות, מוזיאונים, גלריות, הוצאות-לאור ועוד עשרות מפעלי תרבות שונים ומגוונים שהשפיעו על כלל חיי התרבות הישראלית. בגלל השממה התרבותית הזו שהייתה בקיבוצכם, רציתם ללמוד ריתמיקה אוזבקית בבגרותכם. אבל הקיבוץ הקשוח והמריר שלכם לא הסכים לממן את השאיפות האישיות שלכם למרות שטענתם שאפשר להפוך את הקיבוץ למרכז עולמי של ריתמיקה אוזבקית. ואז... עזבתם את הקיבוץ כדי לממש את חלומכם בעיר הגדולה, וידעתם בסתר ליבכם שהקיבוץ עומד להתפרק.

 

כמובן שבעיר הגדולה הכל היה נפלא - לא בגלל העיר אלה בגללכם. תזכרו היטב שאתם כותבים מתוך נקודת-מבט ביקורתית, ולכן כל דבר שמזכיר לכם את "הקולקטיב הישראלי החמים והדביק" זוכה למענה ראוי בלשונכם המושחזת והבלתי-מתפשרת. זאת הסיבה שהחלטתם להתחתן בנישואין אזרחיים עם מהגר/ת אפריקאי/ת כדי להדגיש את ייחודיות שלכם. אומנם הנישואין לא החזיקו מעמד וגם לא למדתם ריתמיקה אוזבקית, אבל אתם מפתחים תורה רוחנית חדשה במסגרת ה"העידן החדש" המשלבת מלמולים מהקבלה ונפנוף בחרוזים מעשי ידכם - אותם אתם מוכרים בשקלים בודדים לכל יחידה.

 

הפרק האחרון של הספר, יעסוק כמובן בהתפרקות המלאה והטוטלית של הקיבוץ. איך אתם יודעים את זה? פשוט חזרתם לקיבוץ כדי לראות את התהליך במו עיניכם מתוך תחושת נקמה אישית, כמובן. שלא תעיזו לספר שמתחוללת מהפכה דמוגרפית בקיבוץ בשנים האחרונות. שלא תעיזו להזכיר את בני המשקים לשעבר העומדים בתור ומתחננים להיכנס לכל דירה פנויה בקיבוץ. שלא תעיזו לכתוב שישנם עירונים רבים שהחליטו לחיות בקיבוץ למרות "הפיתויים" הרבים הקיימים בעיר ולמרות הרעיון הקולקטיבי "הדביק" שעדיין קיים בקיבוץ. שלא תעיזו לכתוב שבקיבוצים המופרטים מתגעגעים לתחושת היחד, לדאגה ההדדית, לסולידריות החברתית, לחדר האוכל המשותף, לחינוך לערכים ולתחושת השייכות לקהילה ולאדמה.

 

תזכרו היטב, שהספר שלכם צריך לענות על הצורך האופנתי הפוסט-מודרניסטי והבכייני שבו האינדיבידואל המדוכא עומד מעל לקיומו של שאר העולם (הציוני) המדכא. וזאת, למרות שבסתר-ליבכם אתם מייחלים לאיזה יום גיוס לקטיף כדי להפיג את בדידותכם המעיקה והמופרטת.

 

 

הוספת תגובה גרסת הדפסה שלח לחבר

  • מאה שנים לתנועה הקיבוצית
  • סיפורי קיבוצים, הדבר האמיתי באמת
  • לא רע




גלריית המגזין

 

29 בפברואר 2020

 

 

טרור אסלאמי:  110 בני-אדם נהרגו ביממה האחרונה;

 

 

יהודים, אסלאם, עבדות ועונש-מוות במאוריטניה

 

מגדל דוד

 

 

מאמרים נבחרים של ד"ר ישראל בר-ניר

 

הרביעייה הפותחת - ארבעת פרשי האפוקליפסה

על מלחמה ושלום - היבטים משפטיים ומוסריים

על תקינות פוליטית ועל עליבותה של האקדמיה הישראלית

חוכמת הטיפש - השיח הציבורי בישראל

 

 

 תקשורת ישראלית

 

כשהיסטריה מוסרית משבשת את דמוקרטיה הישראלית

תקשורת פוליטית בישראל - הקשרים של השקרים

עיתון הארץ לא אוהב את הסיוע הישראלי לנפאל

התקשורת צריכה לבקש סליחה מבנימין נתניהו

 

 

נשים בעולם-הערבי

 

שרה שמא - ציירת סורית

נוני דרוויש - ערבים למען ישראל

ד"ר וופא סולטן - ליברלית ממצרים

מאי שידיאק - עיתונאית מלבנון

פאדימה סהינדל - רצח יודע מראש

בריג'יט גבריאל - לבנונית למען ישראל

וג'יהה אל-חוידר - ליברלית סעודית

הייפא והבי - זמרת לבנונית

 

 

מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן

 

 

דמויות היסטוריות בעולם-הערבי

 

אחמד שוקיירי וכישלונה של לאומיות הפלסטינית

 

מוחמד חסניין הייכל - העורך המיתולוגי של אל-אהראם

 

תפקידה של ממשלת הבעת' הסורית במלחמת ששת-הימים

 

אחמד סעיד - הקריין המיתולוגי של "סאות אל-ערב"

 

 

אתרי תוכן ותרבות

 

האתר של  ד"ר גיא בכור

אתר מידה

מגזין אלכסון 

ממר"י

בלוג מגזין המזרח התיכון

חדשות המזרח התיכון

 

 

מגזין המזרח התיכון

2020-2006