כתב-העת מגזין המזרח-התיכון עוסק בכלכלה, בתקשורת, בביטחון, בחברה ובפוליטיקה של האזור גם בהקשר לזירה הבינלאומית ולזירה הישראלית. לצד מאמרי אקטואליה, ניתן לקרוא מאמרים אקדמיים, סקירות חדשותיות, ידיעות בענייני היום וסיכומים חודשיים על אירועי טרור אסלאמי ברחבי-העולם. רבים מהמאמרים תורגמו לאנגלית, לצרפתית, לספרדית ולשפות אירופאיות נוספות. כל המידע המופיע באתר מיועד לשימוש חופשי בכל עת. תגובות, הערות או שאלות תתקבלנה בברכה. yohai@mapa.co.il







הנקראים ביותר השבוע
חדשות המזרח התיכון
פוליטיקה אמריקאית: שנה עברה, לקראת בחירות הביניים
טרור, אסלאם ושיטפון של פליטים מאפריקה השחורה
The Yom Kippur War - Historical Justice for Golda Meir
אחמד שוקיירי וכישלונה של הלאומיות הפלסטינית
הליגה הערבית והקווים האדומים בסוריה המדממת
ועידת אנאפוליס - וההתרפסות הישראלית
מוסר, זכויות-אדם ותמיכה בפלסטינים לא הולך ביחד
טרור אסלאמי – כמה בני-אדם נהרגו בחודש אוגוסט 2013
בהתקרב יום השואה – יום הזיכרון הבינלאומי לשואה
הפוליטיקה של האלימות בתרבות הערבית
והיה אם – ארה"ב אחרי הבחירות של נובמבר 2016
דמותה של לילית במיתולוגיה היהודית מפרספקטיבה של ימנו
מ"האביב הערבי" לאפלה גרעינית אסלאמית בחסות איראנית
מחאה ציבורית: מלכודת-עכברים כדירת מגורים בישראל
הציונות כתנועה לאומית מעוררת השראה
תעשיית השלום מתחזקת את אבו-מאזן המטורלל
ח"כ זחאלקה והאימפריאליזם הערבי
סתיו 2017 - על תחזיות פוליטיות ועל חזיונות (שווא)
הממשל החדש של טראמפ - מלחמת 100 הימים

המדיניות האמריקאית ב-2008

חדשות

08.12.2007


 

 

מאת: ד"ר יוחאי סלע

 

במאמר "ארה"ב רוצה שנה אחת של שקט", כתבתי על השינוי במדיניות האמריקאית כפי שזו באה לידי ביטוי בדו"ח המודיעיני המיוחד בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, ובהקשרים בינלאומיים נוספים הנוגעים גם לועידת אנאפוליס. הדו"ח המיוחד אינו מקרי. המכתב הנשיאותי המיוחד של ג'ורג' בוש לנשיא צפון-קוריאה גם הוא אינו מקרי. העיסקה בלבנון בנוגע לבחירתו של מישל סולימאן לנשיא לבנון אף היא אינה מקרית. אני מציג בפניכם שלושה מאמרים המבהירים, במידה מסוימת, מה ממשל בוש רוצה להשיג ב-2008. בוש לקח סיכון מסוים היכול להעיק דווקא על הממשל הבא שיכנס לתפקידו בתחילת 2009. אך כבר כעת הדו"ח המודיעיני המיוחד סופג בארה"ב מהלומות רבות מימין ומשמאל, ויש הדורשים להקים ועדת חקירה בעניין שתבדוק את מסקנותיו של הדו"ח השנוי-במחלוקת.

 

על-פי הערכות אחדות, לממשל החדש ב-2009, תהיה שנה אחת בלבד להחליט מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד בעיקר עם האיום האיראני, אך גם עם צפון-קוריאה, עם סוריה ועם שלל בעיות בינלאומיות הנוגעות לסין, לרוסיה, לאמריקה הלטינית ולאפריקה. שימו לב למאמר השלישי הבוחן את המדיניות החדשה של בוש בעידודה של שרת-החוץ קונדוליזה רייס. פרופ' רייס אחראית לפיתוחה של דוקטרינה חדשה-ישנה בשם "ריאליזם אמריקאי" המתאפיין בעיצובה מחדש של המציאות הבינלאומית על-פי המגבלות האמריקאיות ופשרה בין הרצוי למצוי. לאור מה שנראה כ"תפנית במדיניות האמריקאית", ניתן להעריך גם את כמות המאמרים והספרים שיתפרסמו בשנים הקרובות ושיעסקו באופן תיאורטי בפיתוחה של הדוקטרינה החדשה-הישנה הזו, במטרה לעצב מחדש את התשתית הרעיונית עליה תתבסס המדיניות האמריקאית בזירה הבינלאומית.

 

בועידת אנאפוליס רייס ערכה השוואה בין מחמוד עבאס (אבו-מאזן) לבין המנהיג האגדי מרטין לוטר קינג. השוואה זו, שעוררה גיחוך רב בארה"ב, מדגימה יפה עד להיכן פרופ' רייס מוכנה להרחיק לכת ברטוריקה הדיפלומטית שלה. רייס היתה, עד לפני שנים אחדות, אחת מהדמויות הפופולריות ביותר בארה"ב. התקשורת האמריקאית הכתירה אותה ב-2005 כאחת מהמועמדות לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית לצידה של הילרי קלינטון הדמוקרטית. כאשר מונתה רייס לתפקידה כשרת-החוץ בממשל בוש בינואר 2005, היא הבטיחה "לנצח את הפנטגון" במטרה לגבש מדיניות-חוץ אמריקאית הרבה יותר מעודנת ממה שהיה בכהונתו הראשונה של הנשיא בוש. ניתן להעריך, כי הקשרים ההדוקים בין משפחת בוש לקונדוליזה רייס, תרמו אף הם את חלקם בשכנועו של ג'ורג' בוש לשנות את קווי-המתאר של המדיניות האמריקאית בזירה הבינלאומית - לפחות, למען הרקוד ההיסטורי. 

 

US asks Lebanon's parliament to hurry with election of new president

The Associated Press

Saturday, December 8, 2007

WASHINGTON: The United States scolded members of Lebanon's parliament Friday for failing again to elect a president.

 

"The United States regrets the attempts by some MPs to link nonconstitutional measures to presidential elections," Gonzalo Gallegos, director of the press office, said in a statement. "It is bad for all of Lebanon's people, and for the sovereignty and freedom of the nation, to be deprived of a president.

 

Lawmakers had appeared to have agreed on Gen. Michel Suleiman as a compromise president to replace President Emile Lahoud, who stepped down Nov. 23.

 

Gallegos said the United States urges parliament members and ministers to do quickly what is necessary to elect a president and return to normalcy.

 

"Until such time as a new president takes office, the United States has full confidence in, and fully supports, the legitimate Lebanese government in managing the affairs of the state and in the Lebanese Armed Forces in continuing to provide security," Gallegos said.

*************

 

Lebanon Presidential Vote Postponed

By HUSSEIN DAKROUB - 8/12/2007

BEIRUT, Lebanon (AP) - Parliament on Friday again failed to meet on electing a new president, as Lebanon's factions deadlocked over a tangle of issues, including an amendment to the constitution and the shape of a future government.

 

Politicians have been moving toward a deal to name the army commander as president, a compromise to end the dangerous power vacuum since President Emile Lahoud stepped down Nov. 23 with no successor.

 

But installing Gen. Michel Suleiman as president requires an amendment to the constitution, which currently bars a sitting army commander from holding the post. The feuding factions cannot agree on how to change the constitution.

 

In a perhaps even tougher obstacle, Christian opposition leader and presidential hopeful Michel Aoun, is demanding a "political understanding" on a future cabinet to replace that of Western-backed Prime Minister Fuad Saniora before he will allow a vote on Suleiman.

 

The opposition demands 45 percent of the seats in the next cabinet and a "compromise prime minister" to head the government, said Ibrahim Kenaan, a member of Aoun's 23-member mainly Christian bloc. Government supporters were refusing to discuss the demands, he said Thursday.

 

In Washington, State Department spokesman Gonzalo Gallegos a minority in the opposition did not agree to permit the proposed amendment to pass through the cabinet, as the Lebanese constitution requires.

 

"The United States regrets the attempts by some MPs to link non-constitutional measures to presidential elections," he said.

 

The presidency is the latest crisis in Lebanon's yearlong political turmoil, caused by the power struggle between anti-Syrian politicians who hold a slim majority in parliament and back Saniora's government and the opposition, which is led by Iran's and Syria's ally Hezbollah.

 

Despite mediation by French Foreign Minister Bernard Kouchner and prodding from U.N. Secretary-General Ban Ki-moon, the factions were still tied up in political wrangling.

 

Parliament had been due to convene Friday to begin the process of amending the constitution and voting on a president, who is chosen by Lebanon's 128-member legislature.

 

But when the body failed to reach the needed two-thirds quorum, Parliament Speaker Nabih Berri put off the session until Tuesday. Parliament has failed several times since September to meet on the presidential issue because the opposition is boycotting the sessions, preventing quorum, until a deal is reached.

 

Berri was meeting with the heads of the main blocs. A leading member of the anti-Syrian majority bloc in parliament, Telecommunications Minister Marwan Hamadeh, said lawmakers from both sides were holding "consultations" on how to amend the constitution.

 

Hamadeh, speaking to The Associated Press, accused the opposition of seeking to "put up political conditions as a prerequisite for the election of Gen. Suleiman."

 

Suleiman, seen as a neutral figure, emerged as a compromise candidate after months of disputes, but both sides must first work out a compromise over how to amend the constitution.

 

By law, the government must request parliament make an amendment. But the opposition, including Berri, does not recognize Saniora's government after all five Shiite Muslim ministers resigned in November 2006.

 

Voting for an amendment requested by the government would be tantamount to the opposition recognizing the legitimacy of the government and all its decisions in the last year, something the opposition has refused to do.

 

Some in the opposition have demanded the Cabinet first resign and become a caretaker government before they would go along with an amendment.

 

The parliamentary majority, on the other hand, refuses proposals for the legislature to amend the constitution by bypassing the Cabinet.

************

 

Bush Engages Foreign Foes

As Policy Shift Accelerates

Letter to North Korea

Is the Latest Example;

Direct Talks With Iran?

By JAY SOLOMON

December 7, 2007; Page A9

WASHINGTON -- The White House said that President Bush sent a letter directly to North Korean leader Kim Jong Il seeking cooperation in implementing a pact to dismantle its nuclear arms in exchange for full normalized relations.

 

The move is the latest example of the White House accelerating its reversal on numerous foreign-policy fronts.

 

ABOUT-FACE

The News: President Bush sent a letter to Kim Jong Il asking him to dismantle North Korea's nuclear programs.

The Context: The letter comes as the White House is also reversing course on hardline policies in several other places, including Syria and Lebanon.

What's Next: Some diplomats hope talks with Iranian President Ahmadinejad could be next.

 

Earlier in his presidency, Mr. Bush designated Pyongyang a member of an "axis of evil" and expressed loathing for the communist state's dictator. In recent months, however, contacts have picked up amid an accord on dismantling Pyongyang's nuclear program.

 

On other fronts -- particularly Iran, Syria and Lebanon -- the Bush administration is also shifting tactics in ways that could affect American interests long-term, say U.S. officials and foreign policy analysts. President Bush is generally receiving praise for engaging Pyongyang and Damascus, but he is also risking alienating the Republican Party's conservative wing, which believes the U-turns will undermine U.S. standing around the world.

 

"Our foreign policy is in free-fall at the moment," said John Bolton, Mr. Bush's former ambassador to the United Nations and an ally of Vice President Dick Cheney. Mr. Bolton argues that engaging dictators will only "diminish our prestige and influence."

 

The release this week of a U.S. intelligence report playing down the threat posed by Iran's atomic energy program is already undercutting President Bush's high-profile campaign to pressure Tehran into suspending its nuclear activities. Mr. Bush used financial sanctions and the threat of force, and a growing number of foreign diplomats now say it will be increasingly difficult for Washington to push a new round of economic sanctions through the United Nations.

 

The National Intelligence Estimate concluded that Iran froze its nuclear-weapons program in 2003, though it continues to aggressively enrich uranium to produce nuclear fuel.

 

Both conservative and liberal pundits see the report as so weakening the White House that the U.S. may have no option but to more aggressively seek direct talks with Iran. Even some U.S. diplomats are seizing on the hope that Iranian President Mahmoud Ahmadinejad could use the intelligence report to open up talks with the West.

 

"If they want to pursue our offers to negotiate, they now have the perfect face-saver," said a U.S. official.

 

In addition to the report on Iran, Washington's sudden opening to Syria and President Bashar Assad has also stunned many diplomats and foreign-policy analysts. For most of the past six years, the White House viewed Damascus as among its most intractable foes in the Middle East, charging it with supporting militant groups fighting in Lebanon, Iraq and the Palestinian territories. Many U.S. officials also believe Damascus was directly involved in the 2005 murder of Lebanon's former Prime Minister Rafik Hariri, a charge Syria denies.

 

In recent weeks, though, the U.S. has displayed a growing willingness to talk with Syrian leaders. Damascus's Deputy Foreign Minister Faisal Mekdad addressed the Annapolis peace summit last month, just weeks after it was uncertain that the State Department would even invite the Syrians. And U.S. officials say they are considering backing a Russian initiative to promote direct peace talks between the Syrians and the Israelis.

 

Pentagon and State Department officials say their optimism toward Syria has been driven by a lessening of the number of foreign fighters being allowed to cross into Iraq from Syria. They also say they hope Mr. Assad can be constructive in helping Lebanon elect a new president after a yearlong political crisis in Beirut.

 

Still, there are fears that any U.S. engagement with Syria could ultimately cost Lebanon's pro-Western government. In recent days, the Bush administration has indicated it would accept a Lebanese general as president who has longstanding ties to Mr. Assad's regime. Many Lebanese fear this could restore Syrian influence inside their country, just two years after President Assad withdrew nearly 30,000 Syrian troops.

 

The most pronounced reversal of policy between Mr. Bush's first and second terms involves North Korea. After eschewing any direct talks, the State Department is now regularly sending envoys to Pyongyang and is even promoting a performance by the New York Philharmonic there early next year. Mr. Bush was also encouraged by Secretary of State Condoleezza Rice to directly contact Mr. Kim through the letter.

 

In his letter to Mr. Kim, President Bush wrote: "I want to emphasize that the declaration must be complete and accurate if we are to continue our progress," according to an excerpt of the Dec. 1 letter reviewed by the Associated Press.

 

The payoff has been a nuclear accord among the U.S., North Korea and four other parties that calls for dismantling Pyongyang's nuclear-weapons program by next year. There's also hope that Washington could sign a peace agreement with North Korea, China and South Korea, formally ending the 1950-53 Korean War.

 

הוספת תגובה גרסת הדפסה שלח לחבר





גלריית המגזין

 

 

22 בפברואר 2018

 

מוסר, זכויות-אדם ותמיכה בפלסטינים לא הולך ביחד

 

 

מגדל דוד

 

 

מאמרים נבחרים של ד"ר ישראל בר-ניר

 

הרביעייה הפותחת - ארבעת פרשי האפוקליפסה

על מלחמה ושלום - היבטים משפטיים ומוסריים

על תקינות פוליטית ועל עליבותה של האקדמיה הישראלית

חוכמת הטיפש - השיח הציבורי בישראל

 

 

 תקשורת ישראלית

 

כשהיסטריה מוסרית משבשת את דמוקרטיה הישראלית

תקשורת פוליטית בישראל - הקשרים של השקרים

עיתון הארץ לא אוהב את הסיוע הישראלי לנפאל

התקשורת צריכה לבקש סליחה מבנימין נתניהו

 

 

נשים בעולם-הערבי

 

שרה שמא - ציירת סורית

נוני דרוויש - ערבים למען ישראל

ד"ר וופא סולטן - ליברלית ממצרים

מאי שידיאק - עיתונאית מלבנון

פאדימה סהינדל - רצח יודע מראש

בריג'יט גבריאל - לבנונית למען ישראל

וג'יהה אל-חוידר - ליברלית סעודית

הייפא והבי - זמרת לבנונית

 

 

מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן

 

 

דמויות היסטוריות בעולם-הערבי

 

אחמד שוקיירי וכישלונה של לאומיות הפלסטינית

 

מוחמד חסניין הייכל - העורך המיתולוגי של אל-אהראם

 

תפקידה של ממשלת הבעת' הסורית במלחמת ששת-הימים

 

אחמד סעיד - הקריין המיתולוגי של "סאות אל-ערב"

 

 

אתרי תוכן ותרבות

 

האתר של  ד"ר גיא בכור

מגזין מראה

ממר"י

בלוג מגזין המזרח התיכון

חדשות המזרח התיכון

 

 

מגזין המזרח התיכון

2018-2006